Aktia pankki ja digitalisointi
Tämä on mielipidekirjoitus, mielipiteet ovat kirjoittajan omat.
Mikäpä siinä, mutta mennäänpä ajassa vähän ajassa taaksepäin aina siihen asti kun maksuautomaatteja ei ollut. Pankkiin mennessään piti olla aikaa vähintään yli ruokatauon jos oli töissä. Tätä kun oli kestänyt jonkin aikaa, niin pankeissa saatiin kuningasajatus: laitetaan laskunmaksuautomaatteja vähentämään ruuhkia.
Kas kummaa ruuhkat alkoivat vähenemään, mutta ei kuitenkaan riittävästi, jolloin keksittiin se että kasssalla laskun maksajaa voi rahastaa maksun yhteydessä sillä kun pankkineiti lyö leiman ja antaa rahasta takaisin. Siitähän asiakkaan täytyy maksaa, kun virkailija lyö leiman papereihin.
Ollaanko nyt tulossa siihen, että ihmiset pakotetaan käyttämään automaatteja tai menemään konttorille, joka vielä on avoinna – eli tässä tapauksessa Turkuun. Houtskarista avoinna olevalle pankkikonttorille on matkaa turhan paljon, ellei ole mahdollista vaihtaa pankkia, joka löytyy lähempää.
Sitten se automaatti johon ensikertalainen lähtee maksamaan opetuksen jälkeen yksinään laskujaan. Asia saattaa mennä hyvinkin kohdalleen, mutta Paraisten Aktian kone toimii luvalla sanoen vähemmän hyvin, eli on syytä välttää lyöntivirheitä ja muistaa isot ja pienet kirjaimet ainakin sisäänkirjautumisessa. Myös salasanalistasta on syytä huolehtia hyvin. Eikä ole pahitteeksi olla puhelinnumero jos homma menee todella pieleen.
Pankilta voisi kysyä, että eikö enää kannattanut vanhuksia rahastaa, vaan heitetään suoraan automaatille? Miten käy virkailijoiden työpaikkojen, kun ei enää ole palveltavia? Eivät hekään olleet varmaankaan järin tyytyväisiä neuvottelujen tuloksiin.
Tapio Karikko