Vaaralliset risteykset huolestuttavat Paraisilla

korsning
Korsningen mellan Kyrkoesplanaden, Skärgårdsvägen och Norrby strandväg är farlig, enligt enkäten. Foto: Carina Holm
Julkaistu:
korsning
Saaristotien, Norrbyn Rantatien ja Kirkkoesplanadin risteys. Kuva: Carina Holm

Lähes 50 prosenttia ELY-keskuksen liikenneturvallisuuskyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että korkeat ajonopeudet ja vaaralliset risteykset ovat suurimmat turvallisuusriskit Paraisilla.

Kysely herätti suurta mielenkiintoa ja lähes 1 500 vastasi kysymyksiin Paraisilla ja Kemiönsaarella.

Paraisilla esiin nousee kolme paikkaa: Saaristotien, Lielahdentien ja Ali-Kirjalantien risteys, Saaristotien, Norrbyn Rantatien ja Kirkkoesplanadin risteys sekä pyöräilijöiden turvallisuus koko Saaristotiellä.

45 prosenttia 1 100 vastauksista, jotka koskivat Paraisia, nostivat esille risteykset ja ylityspaikat vaarallisimpina paikkoina.

Saaristotien ja Lielahdentien risteys. Kuva: Carina Holm

Paraisilla nuorten (15–20 vuotta) määrä liikenneonnettomuuksissa oli kuitenkin poikkeuksellisen pieni, vain yhdeksän prosenttia, kertoo ELY-keskus.

Sen sijaan vanhempi väestö (yli 64-vuotiaat) joutuvat useammin liikenneonnettomuuksiin kuin maassamme keskimäärin. 38 prosentissa onnettomuuksista Paraisilla oli osallisena yli 64-vuotias.

Paljon hirvionnettomuukisa

Myös hirvionnettomuuksien määrä on Paraisilla

suuri. Vuosittain Paraisilla tapahtuu 200–250 sorkkaeläinonnettomuutta ja määrä vain kasvaa.

Viime vuonna kymmenen henkilöä loukkaantui liikenneonnettomuuksissa Paraisilla.

Kemiönsaari ja Parainen pohtivat yhdessä ELY-keskuksen kanssa, mitä pitäisi tehdä turvallisuuden lisäämiseksi vaarallisimmissa paikoissa.

Alle 50 000 euron budjetti

Mistään suurista toimenpiteistä ei kuitenkaan ole kyse, sanoo ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang.

– Kyseeseen voi tulla ylityspaikkojen tekeminen turvallisemmiksi, uusien liikennemerkkien asettaminen ja pienet laajennukset pyöräilyteillä. Asioita, joita voidaan tehdä alle 50 000 euron budjetilla.

Esimerkiksi koko kävely- ja pyöräilyverkon parantaminen ja laajentaminen vaatii valtion rahoitusta, koska ne ovat valtion teitä.

Liikenneturvallisuusasioita varten tullaan perustamaan erillinen työryhmä.

Ryhmä tulee esisijaisesti työskentelemään liikennekasvatuksen ja tiedottamisen parissa.