Kouluyhteistyö tuo uusia kavereita
Matikkaviestissä vipinää ja vilskettä – molemmilla kielillä.
Koivuhaan koulun 4 b-luokka ja Skräbböle skolanin 4. luokka ovat syksystä alkaen tavanneet yhteistyön merkeissä noin kerran kuussa aina kokonaisen koulupäivän ajan. Kyseessä on ruotsin ja englannin opettajana toimivan Mari Koskelan ja Skräbböle skolanin luokanopettaja Tuula Ruokola-Randströmin aloittamma yhteistyökuvio, johon Koivuhaan koulun luokanopettaja Heli Hytönen sittemmin on innokkaana liittynyt.
Tiistaina luokat tapasivat Koivuhaan koulussa ja ohjelmassa oli muun muassa matematiikka-aiheinen viesti. Oppilaiden innosta ja kannustushuudoista päätellen yhteistyö on jo tässä vaiheessa heille luonnollinen osa arkea – eikä aiheuta ylimääräistä hermoilua.
– Alkuun keskityimme ehkä eniten juuri kielten opiskeluun ja lähdimme liikkeelle siten, että yhteistyötä tekivät suomenkielisen koulun neljäsluokkalaiset ja ruotsinkielisen koulun kolmasluokkalaiset oikeastaan siitä syystä, että he olisivat suurin piirtein samalla tasolla toisen kotimaisen kielen opiskelun kanssa, Ruokola-Randström kertoo.
Yhteistyötä on jatkunut nyt neljän vuoden ajan ja nykyisin kuvio etenee samanikäisten oppilaiden tutustuessa toisiinsa kieli- ja koulurajojen yli. Uusi opetussuunnitelma on mahdollistanut tämän järjestelyn, joka samalla tuo luokille mahdollisuuden oppia tuntemaan toisiaan koko alakoulutaipaleen ajan aina kuudennelle luokalle asti.
– Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä tämän lukuvuoden aikana ja tapaamisia tulee yhteensä kymmenen tälle lukuvuodelle kun vielä kaiken lisäksi satuimme Finbyn hiihtoladuille samana päivänä talvella, Heli Hytönen nauraa.
Yhteistyön fokus on siirtynyt hieman toisaalle varsinaisesta kieliopiskelusta, ja nykyisin pidetään erilaisia oppitunteja joihin pyritään integroimaan toisen kielen oppimista.
– Olemme oikeastaan tehneet yhdessä kaikenlaista aina liikunnasta kuvaamataidon tehtäviin, kirjoitustehtäviin ja lukemiseen. Tärkeintä tässä on että yhdessäolosta tulee luonteva osa kouluarkea ja että oppilaat uskaltavat ottaa kontakteja yli kieli- ja koulurajojen, Hytönen sanoo.
– Kun tapaamme Koivuhaan koulussa, annamme opastusta ja ohjeita ensisijaisesti suomeksi ja käännämme tarvittaessa ruotsiksi. Skräbbölessä puolestaan toimimme toisin päin, Ruokola-Randström kertoo.
Opettajat ovat havainneet oppilaiden tulevan joka kerta tuttavallisemmiksi ja yhteispelin sujuvan jo paljon paremmin kuin ensimmäisten tapaamisten aikoihin.
– Kaiken kaikkiaan tämän yhteistyön piirissä on nyt sellaiset 45 oppilasta ja tapaamme yleensä vuorotellen kouluissa. Tällä kertaa meillä on ohjelmassa muun muassa yhteinen musiikin oppitunti, matikkaviesti sekä lautapelien pelaamista. Lisäksi osallistuimme Koivuhaan koulun pelastusharjoitukseen, Ruokola-Randström kertoo.
Tälle yhteistyölle on luvassa jatkoa ensi lukukaudella ja myös opettajat ovat tyytyväisiä.
– Tämä on erittäin rikastuttavaa ja antaa myös itselle uutta näkökulmaa ja intoa. Mekin opimme koko ajan uutta, Hytönen painottaa.
Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi