Herätys liikenteessä!
Tämä on mielipidekirjoitus, mielipiteet ovat kirjoittajan omat.
Samaisen tutkimuksen mukaan kuusi kymmenestä myöntää, että he voisivat olla liikenteessä huomaavaisempia muita kohtaan. Seitsemän kymmenestä kokee kuitenkin tien ylittämisen suojatien kohdalla turvalliseksi.
Jos jopa joka kuudes autoilija tuskastuu joutuessaan pysähtymään, tämä osuus tuntuu jokseenkin ylimitoitetulta. Ainakin se saa minut miettimään toistamiseen omaa käyttäytymistäni.
Toisin sanoen jalankulkija (tai pyöräilijä) ei voi luottaa siihen, että hän oikeasti pääsee turvallisesti ylittämään tien lain suomalla tavalla. Tämä käyttäytyminen kärjistyy ainakin oman kokemukseni perusteella liikenneympyröissä, joissa monet autoilijat lähes automaattisesti änkeävät ahtaisiin väleihin jotta pääsevät sisälle liikenneympyrään ennen muita – ja saavat muihin autoihin nähden etuajo-oikeuden.
Varsin ongelmalliseksi tilanne muuttuu sellaisissa liikenneympyröissä, jotka on jo lähtökohtaisesti suunniteltu huonosti. Eräs esimerkki tästä on VPK:n talon kohdalla sijaitseva ympyrä, jossa näkyvyys Skräbbölen suuntaan on varsin heikko kun tullaan Rantatietä pitkin vierassataman suuntaan. Sama ongelma pätee myös toiseen suuntaan. Lisäksi tilannenopeus on tässä paikassa usein hieman korkeampi kuin mitä sen pitäisi olla. Huonosti suunniteltu väylä läheiselle pysäköintialueelle ei ainakaan auta asiaa.
On lähes suoranainen ihme, ettei tässä paikassa kolise useamminkin.
Liikenneturvan tutkimuksen julkaisuajankohta tuskin tulee kenellekään yllätyksenä. Näitä asioita puidaan varsinkin koulujen alkaessa. Mitä ilmeisimmin muistutukset ovat myös paikallaan, varsinkin mikäli Kantar TNS:n toukokuussa tekemään kyselyyn on luottaminen. Kyselyyn vastasi peräti 1 200 suomalaista, joista 82 prosenttia oli autoilijoita.
Järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen Liikenneturvasta toteaa, että auto saa ihmiset itsekkäiksi. Lisäksi suurin osa autoilijoista luulee itsestään aivan liikaa ja uskovat sokeasti olevansa todellista tilannetta parempia autoilijoita. Tämän väittämän uskallan allekirjoittaa tältä istumalta. Kuulun kaikella todennäköisyydellä juuri tähän ryhmään.
Ålöntien ja Saaristotien liittymän sulkeminen kirvoitti myös mielipiteitä ja sai ihmiset turhautumaan. Tämäkin on hieman huolestuttavaa, sillä oli sitten muuttuneista liikennejärjestelyistä mitä mieltä tahansa, tässä ei auta itku markkinoilla. Tilanne on nyt tämä, ja sen kanssa on tultava toimeen.
Autojen ei aina tarvitse olla liikenteen ykkösprioriteetti. Varsinkaan koulujen alkamisen yhteydessä.
Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi