Jeeppi, jolla on uniikki historia: ”Se oli hänen helmensä”
Kirjalassa seisoo Jeep CJ-5 Renegade, joka kiiltää kilpaa syysauringon kanssa. Helmi, joka on vuodelta 1975 ja täyttää pian kunnioitettavat 50 vuotta, rekisteröitiin museoautoksi keväällä sen käytyä läpi täydellisen remontin. Autolla on kiinnostava historia ja sen on aikoinaan omistanut Jouko Nordell, Saloran omistaja, joka muun muassa käytti Jeeppiä siirtääkseen lentokoneensa Lappiin. Ulf Jahnssonin isä Ralf Jahnsson osti sitten ajoneuvon Nordellilta vuonna 1976.
-- Sen oli hänen helmensä, hän oli hyvin ylpeä autosta, kertoo Uffe isästään.
Autoa käytettiin melkein yksinomaan kesäisin ja moni Uffen lapsuudenmuisto liittyy Jeeppiin, joka oli isän silmäterä. Hän muistaa esimerkiksi kuinka eräänä Tapaninpäivänä, jolloin oli paukkupakkaset, perhe vieraili Uffen isoäidin luona Turussa – silloin sai Jeeppi tulla ulos tallista kylmyydestä huolimatta. Mutta kaikki muistot eivät ole positiivisia. Kerran Uffen äiti joutui liukuun autolla niin, että se kaatui.
– Isä kysyi ensimmäiseksi ”miten auton kävi” ja sitten sai äiti torumiset. Samana päivänä isä joutui itse samaan tilanteeseen, kun hän vahingossa jarrutti liian voimakkaasti.
Isä kysyi ensimmäiseksi ”miten auton kävi” ja sitten sai äiti torumiset.
Vuodesta 2022 isän kuoltua on auto ollut Uffen omistuksessa. Sitä ennen Jeeppi seisoi monta vuotta autotallissa ja siihen tuli mm. kosteusvaurioita. Rahaa ja aikaa on tarvittu, jotta helmi saataisiin taas toimimaan ja kiiltämään – minkä Uffe lupasi isälleen. Lupauksen lunastamiseen tarvittiin vuosi ja kolme kuukautta.
– Ottakoon sen ajan mitä tarvitaan, mutta tee se kunnolla, oli Uffen neuvo, kun hän otti yhteyttä Fredrik Robertssoniin Jeepin korjauksesta.
Kun hän sai auton takaisin toukokuussa 2024, oli se kuin uusi, USAsta hankittujen varaosien ansioista – mutta sininen alkuperäismaalaus oli tallella. Jeeppi on myös siitä erikoinen, että se kuuluu Levi's edition -sarjaan. Auton sivussa on yhä punainen Levi's merkki ja penkit on päällystetty farkkukankaalla. Mustassa rekisterikilvessä lukee valkoisilla kirjaimilla ”ULF 67”.
Hienon syyspäivän kunniaksi Uffe tarjoaa ajelun kylän läpi. Viisilitraisen V8:n käynnistymisen ääni on amerikkalaisin ääni mitä voi kuvitella. Uffe ohjaa tottunein ottein Jeeppiään, jota on hämmästyttävän helppo ohjata ja porhallamme kylän läpi kapeilla hiekkateillä.
– Minulla on tapana ensin tarkistaa sää ennenkuin päätän lähteä ajelulle.
Autossa on kolme vaihdetta ja se vie noin 25 litraa 100 kilometrillä – ei siis mikään halpakäyttöinen ajoneuvo. Tosin ottaen huomioon, että Uffe saa ajaa maksimissaan 30 päivää vuodessa museorekisteröidyllä Jeepillään, ei vuodessa tule kovin monta kilometriä ajettua.
– Isä on hoitanut sitä hyvin ja niin aion minäkin tehdä.
Tuuli hiuksissa ja radio pauhaten sujahtelemme teitä pitkin ja voin tuntea nostalgian ja auton tunnearvon sormenpäissäni asti!
Jeep Renegade CJ-5
Valmistaja: Willys Overland Motor Inc.
Vuosi: 1975
Väri: vaaleansininen
Paikkoja: 1 + 3
Pituus: 3650 mm
Kokonaispaino: 2040 kg
Sylinterit: V8
Vaihteet: 3 + R
Mitä vaaditan kulkuneuvon museorekisteröintiin?
Valmistusvuodesta on kulunut vähintään 30 vuotta ja museoajoneuvon on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa, ts. se on remontoitu tai entisöity sopivalla tavalla.
Museoajoneuvon täytyy käydä läpi muutos- tai rekisteröintikatsastus.
Katsastusta varten vaaditaan erillinen museoautojärjestön valtuuttaman tarkastajan todistus ajoneuvon museokelpoisuudesta. Tämän todistuksen ja katsastuksessa tehdyn tarkastuksen perusteella voi katsastustoimipaikka rekisteröidä ajoneuvon museoajoneuvoksi.
(Lähde: https://www.a-katsastus.fi/sv/besiktningstjanster)