Kasvua ja oppia Paraisilla
Tämä on mielipidekirjoitus, mielipiteet ovat kirjoittajan omat.
Vuosi sitten kirjoittelin juuri avatun oppimiskeskus Bravan asioista. Nyt kirjoittelen vapaamuotoisemmin kasvatuksen ja koulutuksen toimialasta. Paraisten kaupungin entisenä rehtorina ja luokanopettajana olen erityisen kiinnostunut kasvatus- ja koulutusosaston toiminnasta sekä yleisesti lasten ja nuorten asioista. Myös kieliryhmien väliset erot opetuksen järjestämisessä kiinnostavat. Elämme yhteisessä Paraisten kaupungissa ja välillä jään ihmettelemään erilaisia toimintatapoja
Kouluverkkoa on Paraisilla selvitetty ahkerasti viime vuosina. Välillä on käytetty konsulttipalveluja ja toisaalla selvityksiä on tehty oman väen voimin. Joskus on jopa tehty päätöksiä. On selvää, että alhaiset syntyvyysluvut aiheuttavat kouluverkon tarkastelupainetta varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kohdalla. Kohta lienee jälleen aika yksityiskohtaisemmalle kouluverkon tarkastelulle, mikäli emme onnistu kasvattamaan muuttotilastoja. Asuntojen ja mielenkiintoisten tonttien puuttuminen hidastuttaa Paraisille suuntautuvaa muuttoliikettä, jota aivan välttämättä tarvitsemme. Näitä asioita Paraisten Kokoomus pyrkii edistämään kaikin käytössä olevin keinoin.
Arkityö kouluissa tuntuu kouluissa sujuvan kohtuullisen hyvin ja yhteistyötä löytyy kieliryhmien välillä. Henkilökohtaisesti uskon kuitenkin, että elävän kaksikielisyyden ja yhdenvertaisuuden ilmentäminen vaatii lisätoimia. Parainen on verraten pieni kaupunki asukasmäärältään ja tuntuu erikoiselta, jos opetuksen järjestämiseen liittyviä toimia suunnitellaan ja toteutetaan samaan aikaan eri kieliryhmien voimin. Nyt olisikin oivallinen tilaisuus yhdistää voimia ja resursseja. Oppimisen tuen uudistus ja tuntijaon muutokset ovat tulossa voimaan ensi lukuvuonna ja nämä toimet vaativat kaupungilta opetussuunnitelman päivitystyötä yms. Olisi vain ja ainoastaan viisasta tehdä tämä suunnittelutyö yhdessä kieliryhmien kesken. Samalla varmistettaisiin oppilaiden yhdenvertainen kohtelu koko kaupungissa.
Henkilökohtaisesti uskon kuitenkin, että elävän kaksikielisyyden ja yhdenvertaisuuden ilmentäminen vaatii lisätoimia.
Opetuksen järjestämistä kun tarkastelee oppilaiden ja perheiden näkökulmasta, niin käytänteiden yhtenäistäminen on perusteltua. Lähes vuosittain meillä on oppilaita / perheitä, jotka vaihtavat suomenkielisestä opetuksesta ruotsinkieliseen opetukseen ja päinvastoin. Mikäli tuntijako ja oppisisällöt ovat kovin erilaiset, niin opetuksen järjestäjällä voi olla haastavaa selvittää mitkä oppisisällöt ovat esimerkiksi jääneet opettamatta. Samoin erilaiset arviointikäytänteet kieliryhmien välillä aiheuttavat turhaa sekavuutta. Yhtenäiset käytänteet olisivat tärkeitä myös opiskeluhuoltoa ajatellen. Mikäli kouluun kiinnittymisen ja / tai koulupoissaoloihin tartutaan kieliryhmien välillä eri tavoin, niin se aiheuttaa yhteisen opiskeluhuollon henkilöstölle tarpeetonta lisävaivaa.
Paraisilla on useita kaksi- tai monikielisiä perheitä. Oppilaille ja perheille tarjottavat joustavat ja selkeät kasvatus- ja opetuspalvelut kieliryhmien välillä, olisi todellinen valttikortti. Yhtenäinen toimintakulttuuri luo turvaa, yhdenvertaisuutta ja luottamusta kaikkien kesken ja samalla luomme yhtenäisemmän ja houkuttelevamman kuvan upeasta Paraisten kaupungista.
Kaupunginvaltuutettuna ja entisenä kasvatus- ja koulutusalan työntekijänä toivon, että Paraisten kaupungin suurin toimiala olisi entistä yhtenäisempi kokonaisuus. Yhtenäinen toimintakulttuuri parantaa kuntalaisille tarjottavia kasvatus- ja koulutuspalveluita sekä varmistaa oppilaiden ja henkilöstön yhdenvertaisuuden kokemuksen koko Paraisten kunta-alueella.
Mukavaa syksyä!
Paraisten päättäjille on tarjottu mahdollisuus avata sitä, mitä kaupungissa tapahtuu lukemattomien poliittisten kokousten aikana ja niiden välillä. Jokainen puolue kirjoittaa vuorollaan kolumnin.