Kirkkosalmi myötätuulessa – “Yritämme saada EU-hankkeen koko Suntin alueelle”

Julkaistu:

Paljon vettä on virrannut Suntissa sen jälkeen, kun Pro Paraisten Kirkkosalmi -yhdistys esitteli Kirkkosalmen pohjatutkimuksen tulokset reilu vuosi sitten. Nyt Sunttiin aiotaan panostaa yhdessä enemmän.

Kun Pro Paraisten Kirkkosalmi piti vuosikokouksensa Paraisilla 9. huhtikuuta, kaupungin uusi kaupunginjohtaja Tom Simola vieraili yhdistyksen kokouksessa yhdessä kaupunginhallituksen puheenjohtaja Gilla Granbergin kanssa. Konsensus salissa oli suuri ja kaupungin sekä kolmannen sektorin ja valtion, ja mahdollisuuksien mukaan EU:n, on osallistuttava Sunttiin kohdistuvaan panostukseen.

– Pyrimme saamaan kasaan EU-projektin koko Suntin alueelle, Pro Kirkkosalmi ry:n puheenjohtaja Folke Pahlman sanoo ja lisää, että kaupungin tulisi toimia päämiehenä hankkeessa.

Monet Suntin sillat ovat huonossa kunnossa

Reilu vuosi sitten koko Kirkkosalmen alueella tehty pohjakartoitus osoitti, että pohja ja laiturit ovat yllättävän hyvässä kunnossa. Toisaalta monet Suntin sillat ovat huonossa kunnossa ja yksi ongelma on Saaristotien Suntinsilta.

– Ajatuksena on, että Suntinsilta ja ”Reimarin liikenneympyrä” voitaisiin käsitellä yhteishankkeena, eräänlaisena sillan kiertoliittymänä tai kiertosiltana, Pahlman sanoo.

Hän huomauttaa lisäksi, että uusittu, korkeampi, syvempi ja leveämpi silta on edellytys Kirkkosalmen ja siten koko kaupungin hyvinvoinnin ja talouden kohenemiselle. Myös Suntintorin kehittäminen on tärkeä osa hanketta. Sen lisäksi, että yhdistys haluaa nyt yhdessä kaupungin kanssa selvittää mahdollisuuksia EU-hankkeen perustamiseen koko Suntin alueelle, on aloitettu yhteistyö Kivaa Paraisilla ry:n kanssa.

– Olemme vaihtaneet yhden hallituksen jäsenistämme yhteen heidän jäsenistään saadaksemme paremman käsityksen toistemme toiminnasta.

Kirkkosillan enimmäispainoraja on neljä tonnia

Yksi Suntin silloista, joka on ollut kauan korjauslistalla, on Torisilta. Torisillan saneerauksen suunnittelu aloitettiin vuonna 2023, ja sen odotetaan valmistuvan tänä vuonna.

– Tavoitteena on saada kunnostus käyntiin 2025, viimeistään 2026, kertoo Matias Jensén, vt. tekninen johtaja Paraisten kaupungissa.

Nykyisen Kirkkosillan enimmäispainoraja on neljä tonnia. Sillalla ei ole tapahtunut suuria muutoksia viime vuosina painorajoituksen vuoksi.

– Toivomme, että silta saadaan uusittua seuraavan viiden vuoden aikana, sillä silta on ollut huonossa kunnossa koko 2000-luvun, Jensén sanoo.

Tämän vuoden investointibudjetissa Kirkkosillalle on varattu 20 000 euroa ja konseptisuunnittelussa tulevalle sillalle on kolme eri vaihtoehtoa; silta vain jalankulkijoille ja pyöräilijöille, silta henkilöautoille ja pakettiautoille ja väylä jalankulkijoille ja pyöräilijöille sekä silta kaikelle liikenteelle ja väylät jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

– Toivomme saavamme konseptisuunnittelun valmiiksi tämän vuoden aikana, jotta voimme valita, millä vaihtoehdolla edetään. Kun vaihtoehto valitaan, sillan suunnittelu ja toteutus jatkuu, Jensén toteaa.

"Sillat tulisi pintakäsitellä uudelleen"

Sunttia ylittävien puisten siltojen osalta ei ole tässä vaiheessa yksityiskohtaisia ??suunnitelmia. Näitä on tarkasteltu yhden lopputyön yhteydessä, jossa todettiin, että toimenpiteisiin on ryhdyttävä viiden vuoden sisällä. Puusiltojen erilaisten rakenteiden kunto lopputyössä arvioitiin erittäin huonosta hyvään. Puusillat on tarkoitettu vain jalankulkijoille ja pyöräilijöille, mikä tarkoittaa, että kuormitusta on rajoitettu. Siltojen

käyttöikään ja kuntoon vaikuttaa kuitenkin huolto.

– Sillat tulisi pintakäsitellä uudelleen ja joissain kohtaa puu- ja metalliosat vaihtaa. Samoin perustuksissa oleva betoni halkeilee paikoin, mikä johtaa raudoituksen korroosioon, Jensén selittää.

Malin Johansson

Käännös: Tuuli Meriläinen