Kissojen taideopisto valtaa PUNTin lauantaihin asti

James ja Liisa. Kaksi kissabaletin pääosanesittäjää tanssin pyörteissä. Kuva: Milla Rauma/Musiikkiopisto Arkipelag
James ja Liisa. Kaksi kissabaletin pääosanesittäjää tanssin pyörteissä. Kuva: Milla Rauma/Musiikkiopisto Arkipelag
Julkaistu:

Musiikkiopisto Arkipelag esittää erittäin kunnianhimoisen ja mittavan show’n – jonka olisi suonut vieläkin useamman näkevän ja kokevan.

Vuorosanat ehkä ovat harvassa, mutta esitys on todella ilmeikäs kaikilla muilla tavoilla mitattuna. Tanssi ja liike ovat keskiössä – tietenkin yhdessä musiikin kanssa – kun Arkipelagin oppilaat esittävät ”Making of Catballet” -esityksen PUNTin kulttuurisalissa.

Ahdastakin on välillä, kun lähes kaksisataa eri-ikäistä tanssijaa esiintyy eri kokoonpanoissa. Muusikoitakin on melkoinen määrä, tosin he joutuvat pääosin pysyttelemään orkesteriparvella esityksen aikana. Poikkeuksiakin toki on, sillä muutama esiintyjä tekee tuplat – eli sekä tanssii ja soittaa. Näin tekee myös esimerkiksi Wilma Kurvinen esityksen grande finalessa, jossa hän soittaa tanssiessaan viulua – samaan aikaan.

Making of Catballet

  • Ensi-ilta 21.5.
  • Tanssi- ja musiikkishow nähdään vielä neljä kertaa tämän jälkeen, viimeinen esitys on lauantaina 25. toukokuuta. Kaikki näytökset ovat loppuunmyytyjä ja mahdollisiin peruutuslippuihin on jonoa.
  • Perustuu Olli Kuusiston lastenkirjaan Saariston kissabaletti, joka ilmestyi tammikuussa.
  • Näyttämölle soveltamisesta ovat vastanneet sekä opettajat että oppilaat.
  • Esityksessä on kaksi roolitusta ja mukana on lähemmäs 250 opiston oppilasta – sekä lapsia että aikuisia – eri rooleissa.
  • Kesto: noin 2 tuntia 15 minuuttia, sisältäen väliajan.
  • Musiikkiopisto Arkipelag on tehnyt yhteistyötä Taidekoulu Picturan, Åbolands teaterskolan sekä Sydkustens ordkonstskolan kanssa.
  • Produktiota ovat tukeneet Svenska Kulturfonden sekä stiftelsen Martha och Albin Löfgrens kulturfond.

Viimeisen kappaleen onkin juuri tätä esitystä varten tehnyt musiikkiopiston sävellys- ja piano-opettaja Henna Linko. Hän on myös säveltänyt kappaleen ”Du lilla katt”, jonka sanat ovat Sydkustens ordkonstskolanin Rebecca Nybergin käsialaa.

Projektin koko kaari

Tarina alkaa fiktiivisessä Parmjau-akatemiassa, jossa kissat opiskelevat eri taiteenaloja. Pääosakissat Alexandra (Ottilia Wallin) ja Liisa (Nea Meyn) päättävät tehdä saaristolle oman kissabaletin ja pyytävät mukaan tanssijoita, säveltäjiä, muusikkoja, lavastajia... oikeastaan kaikkia kissoja, joita tällaisen esityksen läpiviemiseen tarvitaan.

Esityksen aikana yleisö pääsee seuraamaan sekä rekrytointia, koetansseja, visioita ja unelmia, kilpailua, suunnittelua, harjoituksia, kenraaliharjoitusta – ja tietenkin varsinaista ensi-iltaa.

Isän ja tyttären tuotantoa

Alkuteoksena toimii Olli Kuusiston lastenkirja ”Saariston kissabaletti”, joka on julkaistu sekä suomeksi että ruotsiksi. Esityksen juonesta saa hyvin kiinni, vaikkei olisikaan lukenut kirjaa, mutta ei sen lukemisesta haittaakaan ole. Taitavat tanssijat ja muusikot kantavat esitystä upeasti eteenpäin.

Mahtuuhan mukaan myös pieni rakkaustarina James-kissan (Anders Rahijärvi) ja Amiran (Hilla Pennanen) löytäessään toisensa.

Produktion primus motorina toimii tanssiopettaja Solveig Ekholm, joka on kirjailijan tytär. Lähes kaksi ja puolituntisen esityksen kasaaminen ei varmasti ole ollut helpoimmasta päästä, sillä esiintyjiä on todella monta. Nuorimmat tanssijat ovat reippaasti alle kouluikäisiä, vanhimmat puolestaan aikuistanssiopiskelijoita. Esityksessä on mukana Arkipelagin oppilaita sekä Paraisilta että Kaarinasta.

Kissat James (Anders Rahijärvi) ja Jussi (Robin Enlund) juttelevat keskenään sillä aikaa, kun muut valmistautuvat seuraavaa numeroa varten. Kuva: Milla Rauma/Musiikkiopisto Arkipelag

Bändeistä esiintyvät Lost in Pargas sekä Sea of Sound, jotka vuorottelevat. Piano-oppilaat Martta KerokoskiMarina Johansson sekä Ronja Katajamäki säestävät niin ikään tanssiesityksiä.

Ongelmat ratkaistiin

Tiistain ensi-illassa oli muutamia valitettavia teknisiä ongelmia mikrofonien kanssa, mutta ongelmat saatiin kuitenkin upeasti ratkaistua. Umbrella-kappaleessa Emmastiina Sainio sai käyttöönsä täysin ennakkosuunnitelmista poikkeavan mikrofonin, mutta suoriutui siitä huolimatta upeasti tästäkin koettelemuksesta.

Mitään paniikkia ei ollut havaittavissa, ja esitys saikin upeat suosionosoitukset – täysin aiheesta. Myöhemmin myös Emma Vahtola joutui vaihtamaan mikrofonia kappaleen Girl on Fire aikana – mutta esiintyi niin ikään hienosti tästä huolimatta.

Väliajalla yleisö pääsi vielä ennen tarjoilua nauttimaan Arkipelagin rytmisten voimistelijoiden korkeista heitoista urheiluhallin puolella. Esitys oli todella vauhdikas ja täynnä esiintymisen iloa.

Kulttuurikoulujen yhteistyötä

Taidekoulu Pictura oli valmistanut suurimman osan esityksen lavasteista ja lisäksi koristellut lämpiön ja kahvilan kissa-aiheisilla teoksillaan. Näitä löytyi myös katsomon puolelta, jossa muutama kissa tarkasteli näkymiä yläriveiltä.

Produktio on siis mitä suurimmassa määrin todellinen yhteistyöhanke, jota Paraisten kulttuurikoulut ovat yhdessä olleet toteuttamassa. Onkin hieman sääli, että esityksiä on vain viisi – tosin se on myös täysin ymmärrettävää esiintyjien suuresta määrästä johtuen. Tämän produktion olisi kernaasti suonut vieläkin useamman näkevän, kuin ne onnekkaat jotka onnistuivat saamaan itselleen liput johonkin viidestä näytöksestä.

Mikael Heinrichs

050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi

Lue myösTämä show on vähintään yhtä siisti

Päivitetty 27.5.: Lisätty yhden piano-oppilaan nimi joka oli erehdyksessä jäänyt pois.