Paraisten väylä toisella tavalla katseltuna
Tämä on mielipidekirjoitus, mielipiteet ovat kirjoittajan omat.
Vaikkapa vain sillat uusittaisiin, niin sillä yksistään turvataan teollisuuden toiminta. Koska aikasäästö on kokonaista 3 minuuttia, niin kuljetukset eivät paljon nopeudu (kukahan neropatti senkin on laskenut), koska Kaarinan keskustan läpiajo vie aikaa liikennevalojen vuoksi. Jos valoja ei olisi, niin ajan säästö olisi ilmeisesti vielä vähemmän.
Toinen hankala juttu on, kun Kalkkitie menee suoraan idyllisen pikkukaupungin läpi (Parainen), niin saattaa tuo liikenneturvallisuuskin vaarantua, mutta sehän on pikkujuttu. Valitettavasti se on kuitenkin lyhin yhteys Saaristotielle, toki toinenkin tie on, mutta se taas on koulujen vieressä, joten sekin olisi huono ratkaisu.
Sitten lähdetään Paraisten väylää eteenpäin ohi Parocin villatehtaan. Nauvossahan on suurinpiirtein kaikki kohdallaan kun vaan vierasvenesatama valmistuu kevääseen mennessä ja uusi isäntä hoitaa asiansa kunnolla, vaikka valinta olikin oudohko. Toki Gullkrona on kova kilpailija.
Toivon mukaan Karusellen-päiväkotikin tulee kuntoon (onko rahaa tarpeeksi?) ja kaikki palaa entiselleen.
Houtskarissa on uhkana lauttavuorojen vähennys, kun ELY-keskuksella ei ole rahaa tarpeeksi kahteen lauttaan. Kaupungin kanta tähän oli varsin laimea. Kun luki kaupungin laatimaa kirjettä niin jäi sellainen vaikutelma, ettei asia kiinnostanut kovinkaan paljon (elävä saaristo taisi unohtua).
Mitenkähän olisi jos Paraisiltakin menisi yksi bussi tunnissa Turkuun ja paluu seuraavan tunnin aikana, saattaisi tunnelma olla samanlainen kuin lauttajonossa.
Mitenkähän on ajateltu hätätilanteiden kohdalla tehtävän vai onko ajateltu ollenkaan seurauksia rahan säästön vuoksi? Helikopterikenttä sentään on joten apuakin saadaan joissain tapauksissa.
Yhteysalusliikenne on yhtä outoa touhua kuin lauttaliikennekin. Näin päin ajatellen ei ole ihme jos saaristolaisia harmittaa kaupungin touhu.
Tapio Karikko