Postinkulku puhuttaa Paraisilla

Postia ja postia. Oikealla oleva kirja on toimitettu "tavallisen" postin mukana. Verohallinnon päätös puolestaan on tullut tiistain lehden mukana, sillä se on Lounais-Suomen Tietojakelun toimittama. Posti ei jaa kirjepostia lainkaan tiistaisin. Kuva: Mikael Heinrichs
Postia ja postia. Oikealla oleva kirja on toimitettu "tavallisen" postin mukana. Verohallinnon päätös puolestaan on tullut tiistain lehden mukana, sillä se on Lounais-Suomen Tietojakelun toimittama. Posti ei jaa kirjepostia lainkaan tiistaisin. Kuva: Mikael Heinrichs
Julkaistu:

Toimitus on useasti saanut yhteydenottoja lukijoilta, jotka ovat ihmetelleet Paraisten postinkulkua. Lisäksi jakeluasioista on keskusteltu vilkkaasti sosiaalisissa medioissa. Kirjepostia jakavat Paraisilla kaksi tahoa, Posti sekä TS-yhtymän omistama Lounais-Suomen Tietojakelu (LSTJ).

Lounais-Suomen Tietojakelu hoitaa myös esimerkiksi Paraisten Kuulutusten varhaisjakelun. Päivällä lehtensä tulostetuilla nimi- ja osoitetiedoilla saavat lukijat puolestaan ovat saaneet lehden Postin toimittamana.

Pyysimme Postin tuotantoesimies Marcus Öhmania ja Lounais-Suomen Tietojakelun jakelujohtaja Teija Kiiskilää hieman selvittämään miten asioiden laita oikeastaan on – ja miten postin kulkemista oikealle vastaanottajalle voi edesauttaa.

Marcus Öhman, Posti on saanut melkoisesti kritiikkiä Paraisilla esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Olet itse aktiivisesti osallistunut keskusteluihin, miksi päätit tehdä näin?

– Posti rohkaisee työnantajana osallistumaan asiallisiin keskusteluihin sosiaalisessa mediassa. Ensi kädessä tarkoituksena on oikaista jakeluun liittyviä väärinkäsityksiä. Monet asiakkaat ovat edelleen tietämättömiä siitä, että myös muut tahot kuin Posti jakavat osoitteellista kirjepostia Suomessa.

LSTJ on toinen Paraisilla toimiva osoitteellisten kirjelähetysten jakajataho ja hoitaa sanomalehtien varhaisjakelun. Toimiiko Posti joillain alueilla LSTJ:n alihankkijana Paraisilla?

– Ei varsinaisesti. Niillä alueilla, jotka eivät kuulu LSTJ:n varhaisjakelun piiriin, sanomalehdet kulkeutuvat meidän järjestelmiimme. Silloin lehdet on varustettu osoitetiedoilla ja ne jaetaan päiväpostin mukana. Myös erityistalousjakeluasiakkaat saavat useimmiten sanomalehtensä meidän jakamina.

Miten tulisi menetellä, jos kotiin tulee Postin / LSTJ:n väärin jakama lähetys?

– Jos Posti on jakanut lähetyksen virheellisesti, sen voi palauttaa esimerkiksi jättämällä sen mihin tahansa kirjelaatikkoon merkinnällä ”väärin jaettu” tai ”muuttanut”. Vaihtoehtoisesti kirjeen voi palauttaa mihin tahnsa Postin palvelupisteeseen. Myös postinjakajat vastaanottavat väärin jaettuja lähetyksiä. LSTJ:n väärin jaettuja lähetyksiä emme ota vastaan. Meille palautetut muiden jakeluyhtiöiden väärin jakamat lähetykset ovatkin tällä hetkellä iso ongelma.

Miten yksittäinen asiakas voi tehdä postinkulun sujuvoittamiseksi?

– Suurin apu on nimi- ja osoitetietojen (talon numero) selkeä merkitseminen postilaatikkoon. Sekä tietenkin oikeiden ja täydellisten osoitetietojen merkitseminen lähetyksiin.

Teija Kiiskilä, mistä tunnistaa LSTJ:n jakaman osoitteellisen kirjelähetyksen?

– Lounais-Suomen Tietojakelun jakamat kirjeet tunnistaa siitä, että kirjeen ikkunassa näkyy lähettäjätunnus LSTJ.

Miksi pysyvän osoitteenmuutoksen tekeminen LSTJ:lle on verkkosivujenne tiedon mukaan kuluttajalle maksullinen?

– Olemme jakaneet kirjeitä nyt vajaat 3 vuotta ja prosessit ovat tarkentuneet. Poistamme nettisivuiltamme tuon tiedon osoitteenmuutoksen maksullisuudesta. Asiakkaan tulisi aina ilmoittaa osoitteenmuutoksesta sekä lähettäjille että Postille/Maistraattiin. Kirjejakeluprosessimme hyödyntää Postille tehtyjä osoitteenmuutostietoja emmekä jaa vanhoihin osoitteisiin sikäli, jos muutos on tiedossa.

Minne LSTJ:n virheellisesti jakaman osoitteellisen lähetyksen voi palauttaa ja miten tällaisissa tilanteissa ylipäätään kuuluisi toimia?

– Yksittäisten asiakkaiden tulisi olla jakeluyhtiöön yhteydessä vain, mikäli asiakas on saanut LSTJ:n jakamaa virheellistä postia. Tämän voi tehdä joko soittamalla arkisin numeroon 02-269 4141 kello 8–16 välisenä aikana tai lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen jakelu@lstj.fi. Jakeluyhtiö lähettää asiakkaalle tuolloin palautuskuoren, jossa väärin jaettu kirje voidaan palauttaa meille.

Miten Paraisten kaupungin alueella palvellaan ruotsinkielisiä kuluttajia, jotka ovat LSTJ:n toimittamien osoitteellisten lähetysten vastaanottajia, kun LSTJ:n sivusto on ainoastaan suomenkielinen? Toimilupa on kuitenkin myönnetty jo maaliskuussa 2016.

– Käsitykseni mukaan meillä ei ole sinällään velvoitetta ylläpitää jakeluyhtiön sivuja ruotsinkielellä, mutta otamme tämän huomioon, kun mietimme sivujemme jatkokehittämistä. Ei ole poissuljettu ajatus, etteikö osoitteellisen jakelun -kohdan asiat voisi olla myös ruotsiksi.

Mikael Heinrichs

050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi