Paraistenväylä-seminaari

Julkaistu:

Kaarinan keskustan saasteet vähenevät kohtuullisen paljon jos raskasliikenne siirtyy uudelle tielle. Samoin liikenne muuttuu turvallisemmaksi, kun tälle uudelle tielle tulee paljon alikulkuja sekä ihmiselle ja myöskin eläimille. Kiertoliittymillä tehdään liikennettä sujuvammaksi.

Tämän kaiken pitäisi siis tapahtua siltojen rakentamisen kanssa yhtä aikaa. Paraisten hyötynäkökodat ova teollisuus ja työmatka Turkuun lyhenee kokonaista 2,50 minuuttia jos tie tehdään (tämä ei ole vitsi). Tietenkin saaristolaisille avautuu uusi nopea yhteys Turkuun (kukahan tämänkin uskoo).

Teollisuus tarvitsee ehdottomasti sillat raskasta liikennettä varten mukaan lukien muu raskas liikenne, mutta muuten hyöty jäänee odotettua vähäisemmäksi johtuen lauttaliikenteen kanssa hölmöilystä.

Mutkia on vielä matkassa kun suunnittelumäärärahaa on tällä hetkellä 0,2 milj. euroa ja pitäisi olla vielä 0,8 milj. euroa lisää, jotta tarvittava määrä olisi kasassa. Aikaa kuluu suunnittelun tekoonkin jos raha nyt saataisiin kasaan jotakin oikopolkua myöten.

Enää ei sitten puuttuisi kuin suunnittelun tekeminen ja töiden aloitus, unohtamatta kaikkein tärkeintä eli rahaa.

Mielenkiintoinen kysymys todella, mutta kaiketi sillat sentään tehdään ja tiehän on olemassa, tosin hieman eri paikassa siltojen kohdalta. Yksi apu saattaisi olla jos Paraisten kaupunki maksaisi puuttuvan suunnittelumäärärahan yhdessä Kaarinan kaupungin kanssa.

Silloin ei enää puuttuisi kuin suunnitelma ja valitettavasti rahoitus tien osalta, joka olisi todella tarpeellinen Paraisten teollisuutta ja Kaarinan keskustaa varten.

Todella mielenkiintoista uuden tien osalta löytyykö rahaa vai jatkuuko ajelu vanhaa Saaristotietä pitkin. Toivottavasti järki voittaa tässä asiassa.

Tapio Karikko