Pitkän kuuman kesän autoprojekti?
GAZ-M20 Pobeda
Autoa valmistettiin vuosina 1946-1958
Koska auto oli painava, se ei ollut oman aikansa nopeimpia autoja, mutta sitä pidettiin alkuvaikeuksien jälkeen vankkana ja kestävänä. Sen vääntö oli myös riittävä Neuvostoliiton huonoille teille.
Autoa käytettiin paljon taksiautona.
Sitä valmistettiin kaiken kaikkiaan 235 599 kappaletta.
Sen seuraaja oli Volga.
Staffan Sundström ja Jani Öhman entisöivät venäläistä klassikkoa. Tavoitteena on saada auto tien päälle ennen talvea.
Staffan Sundström repäisi helmikuussa ja osti Tallinnasta vanhan GAZ-M20 Pobedan. Tavoitteena olisi päästä ajelemaan menopelillä vielä ennen talven tuloa. Tällä hetkellä työn alla on moottori, joka entisöidään alkuperäisten varaosien avulla entiseen loistokuntoonsa. Talveksi Öhman on kaavaillut auton uudelleen maalaamista. Väriksi valittiin GAZ:n oma beige, joka on aika lähellä nykyistä sävyä.
Staffan Sundström innostui Tallinnasta tuodusta autosta sen vuoksi, että sen yleiskunto oli niin hyvä. Vaikka maalipinta oli tosi kulunut, sen pellit olivat ruosteettomat. Lisäksi autossa oli jäljellä moottori, joita voi olla hankala löytää. Varaosia Venäjältä kyllä saa.
Syy siihen, miksi projektiksi valikoitui juuri Pobeda on Sundströmin mukaan selvä.
– Tämä auto on osa meidän kulttuurihistoriaamme. Tämä oli 50-luvun yleisin taksiauto Suomessa, kun autojen tuontia rajoitettiin voimakkaasti, Sundström selostaa.
Sundström on myös uuden harrasteautoyhdistyksen Pargas retrocars ry:n. Yhdistys on tarkoitettu vanhojen autojen kunnostamisesta kiinnostuneille. Hän kaavailee yhdistyksen järjestävän tulevaisuudessa yhteisiä kokoontumisajoja ja toivottaakin kaikki aiheesta kiinnostuneet mukaan yhdistykseen.
Jani Öhman on avannut uuden korjaamon Paraisten Raivioon. JS Fixarit korjaavat kaikkea moottoreihin liittyvää, aina autojen moottoreista ruohonleikkureihin ja veneisiin.
Hänellä on ollut korjaamo Liedossa aiemmin, mutta tavoitteena oli alusta alkaen perustaa liike Paraisille ja kun sopivat tilat löytyivät, oli helppo valinta muuttaa tänne.
Laura Johansson