Nyt saa ajaa – lakimuutos sallii tieliikennekäytön

Pieni ja näppärä. Keloveen Tony Lehtisen mielestä sähköpotkulauta on pieni ja näppärä kuljetusväline, eikä hintataso ole läheskäään yhtä huima kuin esimerkiksi Segwayn kohdalla. Kuva: Mikael Heinrichs.
Pieni ja näppärä. Keloveen Tony Lehtisen mielestä sähköpotkulauta on pieni ja näppärä kuljetusväline, eikä hintataso ole läheskäään yhtä huima kuin esimerkiksi Segwayn kohdalla. Kuva: Mikael Heinrichs.
Pieni ja näppärä. Keloveen Tony Lehtisen mielestä sähköpotkulauta on pieni ja näppärä kuljetusväline, eikä hintataso ole läheskäään yhtä huima kuin esimerkiksi Segwayn kohdalla. Kuva: Mikael Heinrichs.
Julkaistu:

Vuodenvaihteessa kevyet sähköajoneuvot, kuten sähkökäyttöiset potkulaudat, tulevat laillisiksi tieliikenteessä.

Lakiehdotus ajoneuvolain, tieliikennelain ja rikoslain 23 luvun 9 ja 12 §:n muuttamisesta hyväksyttiin eduskunnan täysistunnossa maanantaina 14. joulukuuta. Tämä sinetöi samalla sen, että muun muassa Segwayt, sähköpotkulaudat ja senioriskootterit muuttuvat laillisiksi tieliikennekäytössä. Aikaisemmin ne ovat – ainakin virallisesti – olleet sallittuja pelkästään aidatulla yksityisalueella tai sisätiloissa.

Senioriskoottereita ei kovinkaan moni vastusta, mutta sen sijaan erilaiset henkilökuljettimet kuten juuri tasapainotetut, kaksipyöräiset Segway-tyyppiset ratkaisut ja sähköpotkulaudat ovat saaneet myös jonkin verran negatiivista palautetta.

Turvallisuusnäkökulmasta laitteet ovat ongelmallisia, sillä laitteita luonnehditaan useasti jalankulkijoiden kannalta liian nopeiksi ja pyöräilijöiden kannalta liian hitaiksi. Kun laitteet ovat lisäksi lähes äänettömiä, eivät kanssaliikkujat aina arvaa varoa niitä.

Paraisilla sähköpotkulautoja myy ainakin Kelovee Kauppiaskadulla. Tony Lehtinen och kesästä lähtien toiminut E-One -merkkisten lautojen jälleenmyyjänä.

– Kiinnostuneita on ollut paljonkin, mutta tieliikennekäytössä laiton laite sai kuitenkin monet harkitsemaan kerran jos toisenkin. Asiakaskunta on toistaiseksi ollut melko rajallinen, Lehtinen myöntää.

Mitään suurta rynnistystä hän ei talvikaudella odota, mutta kevään ja kesän lähestyessä laite saattaa herättää aiempaa enemmän mielenkiintoa.

– Itse olen kuljettanut potkulautaa mukana myös matkoilla, esimerkiksi yrittäjämessuilla Barcelonassa. Se kulki kätevästi lentokoneen ruumassa kantolaukussaan, Lehtinen kertoo.

Yhdellä latauksella potkulaudan kantosäde on noin 20 kilometriä, akku latautuu täyteen 3–4 tunnissa. Ja tämän kyseisen laudan kohdalla kannattaa muistaa että kyseessä on ns. hybridipotkulauta, eli jos akku loppuu sillä pääsee toki eteenpäin ihan lihasvoimallakin.

– Toistaiseksi näiden sähköpotkulautojen ja vastaavien käyttö on ollut rajallista, mutta esimerkiski sairaaloissa, lentokentillä ja isoissa tehdashalleissa ja varastoissa tällaisia laitteita on käytetty jo pitkään. Ne säästävät aikaa ja rasitusta, Lehtinen muistuttaa.

– Ainakin omasta mielestäni tällainen potkulauta on esimerkiksi Segwaytä käytännöllisempi vaihtoehto, sillä tämä mahtuu huomattavasti pienempään tilaan eikä paina kuin 15 kiloa.

Veneilijät ovat eräs kohderyhmä jota laite on todistettavasti kiinnostanut, sillä kyselyitä on tullut. Potkulauta vie kuitenkin huomattavasti vähemmän tilaa kuin polkupyörä. Ainoa rajoite tosin on alusta, sillä potkulauta ei sovellu pehmeälle hiekalle eikä sepelille.

Laitteilla saa niiden nopeudesta riippuen ajaa jalkakäytävillä tai pyöräteillä. Moottoritehon yläraja on 1 kilowatti, mutta huippunopeudesta riippuen ne rinnastetaan joko jalankulkijoihin (korkeintaan 15 km/h) tai pyöräilijöihin (korkeintaan 25 km/h).

Turvallisuuspuoli lieneekin eräs asia, josta tullaan keskustelemaan mikäli nämä laitteet yleistyvät. 15 km/h kulkeva, isompi laite jalkakäytävällä hitaasti kävelevien ihmisten tai lasten joukossa saattaa kuitenkin saada aikaan melko pahaakin jälkeä. Varsinkin jos käyttäjä ei vielä ole oppinut hallitsemaan laitettaan kaikissa olosuhteissa.

Uusi laki ei määrittele ikärajaa kevyiden sähköajoneuvojen käyttäjille. Valmistajien ja myyjien asettamia ikä- ja painorajoja on kuitenkin liikenne- ja viestintäministeriön mukaan syytä noudattaa.

– Omasta mielestäni laitteissa pitäisi kuitenkin olla myös virallinen alaikäraja, Lehtinen sanoo.

Mikael Heinrichs

050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi

Mitä saa ajaa ja missä?

  • Kevyitä sähköajoneuvoja ovat esimerkiksi senioriskootterit, tasapainotetut henkilökuljettimet sekä sähköavusteiset polkupyörät.
  • Sähköpyörällä saa ajaa jo nyt (maksimiteho 250 wattia) ja sähköpyörätuolit ovat myös sallittuja.
  • Laitteiden käyttäjiltä ei edellytetä ajokorttia, rekisteröintiä tai katsastusta. Laitteilla ei myöskään ole laissa säädettyjä ikärajoja.
  • Isoihin laitteisiin vaaditaan heijastimet ja äänimerkki. Käyttäjällä on myös kypäräpakko polkupyöräilijän tapaan.
  • Mikäli laite kulkee enintään 15 km/h, siihen sovelletaan jalankulkijan liikennesääntöjä.
  • Isommat, enintään 25 km/h kulkevat laitteet rinnastetaan polkupyöräilijöihin.
  • Isommilla laitteilla saa ajaa myös jalkakäytävällä, mikäli ne eivät ylitä 15 km/h nopeutta.