Suurin mahdollinen lasti lähti Paramet Konepajalta laivalla

Lastfartyg vid stor kran, lövträd i förgrunden
Det är mer än tio år sedan ett så stort fartyg som Arlecchino har lastats i Paramet Konepajas hamn i Hessund. Foto: Carina Holm
Lastfartyg vid stor kran, lövträd i förgrunden
Siitä on enemmän kuin kymmenen vuotta, kun näin suuri alus viimeksi vei lastia Paramet Konepajan satamasta. Kuva: Carina Holm
Julkaistu:

Maanantai oli erityinen päivä metalliyritys Paramet Konepajassa Saaristotien ja Hessundin vieressä Paraisilla.

Silloin lähti 24 metriä pitkä rumpu, jota käytetään tukkien kuorimiseen paperitehtaalla Ruotsissa, matkaan Parametin satamasta Arlecchino laivalla.

tre personer i vita bygghjälmar framför enorm metallkonstruktion
Paramet Konepajasn toimitusjohtaja Timo Tuominen, myyntipäällikkö Taina Nyström ja projektipäällikkö Tapani Teittinen. Kuva: Carina Holm

– Tämä on suurin mahdollinen alus, joka pääsee nykyisen Hessundin sillan alta, sanoo Paramet Konepajan toimitusjohtaja Timo Tuominen ja lisää, että hän odottaa sekä uutta siltaa että sitä päivää, kun Paraistenväylä parempine liikenneyhteyksineen on todellisuutta.

Siitä on enemmän kuin kymmenen vuotta, kun näin suuri alus viimeksi vei lastia konepajan satamasta.

Suurin osa tehtaan tuotteista kuljetetaan rekka-autoilla.

Oma satama on valttikortti

Tuominen sanoo, että satama on yksi yrityksen valttikorteista. Toinen on suuri nosturi, joka pystyy nostamaan sata tonnia, kun alusta lastataan.

– Meillä on melko kapea liiketoiminta, kun valmistamme raskaita ja keskiraskaita teräsrakenteita. Tämä tarkoittaa sitä, että emme kilpaile pienempien yritysten kanssa. Meillä ei kannata rakentaa rakenteita, jotka ovat kooltaan pienempiä kuin lehmä.

Stor ståltrumma lastas på fartyg
Jättirumpu piti kuljettaa kahdessa osassa, jotta se mahtui laivan lastiruumaan. Kuva: Tapani Teittinen

Kuljetus kahdessa osassa

Paramet Konepajasta maanantaina Göta-kanavan ja Göteborgin kautta lopulliseen määränpäähänsä lähtenyt jättirumpu piti kuljettaa kahdessa osassa, jotta se olisi mahtunut laivan lastiruumaan.

Ennen lähtöä Paraisilta rumpu kiinnitettiin ketjuilla ja osat hitsattiin kiinni lastiruuman pohjaan estämään niiden liikkumista ja häiritsemästä laivan tasapainoa matkan aikana, vaikka olisikin hieman merenkäyntiä.

Projektipäällikkö Tapani Teittinen sanoo, että 143 tonnia painavaa raskasta rumpua aloitettiin tekemään kesäkuussa.

– Meidän satamamme on 4,5 metriä syvä. Tämän aluksen syväys on 4,1 metriä, joten se voi hieman sekoittaa pohjan lietettä, kun se lähtee matkaan.

Lomautuksia, mutta myös uusia avauksia

Koronaviruksen vuoksi osa henkilökunnasta on ollut lomautettuna kesästä lähtien.

– Koska valmistamme tuotteita vientiteollisuudelle, sen tilanne vaikuttaa meihin, sanoo Tuominen.

Hän on kuitenkin kiitollinen siitä, että esimerkiksi risteilyvarustamot, jotka tilaavat Turussa tehtäviä risteilyaluksia, eivät ole vetäneet tilauksiaan pois, vaan ovat siirtäneet niitä eteenpäin.

Paramet Konepaja. Kuva: Carina Holm

Samalla Paramet Konepaja on myös saanut koronapandemian aikana uusia asiakkaita.

– Uskomme, että tässä on meille uusia avauksia. Olemme myös iloisia, että kukaan työntekijöistämme ei ole sairastunut, Tuominen sanoo.

Paramet Konepaja

Yksityisomistuksessa oleva yritys, perustettu vuonna 1988. Henkilökuntaa noin neljäkymmentä henkilöä. Aikaisemmin samalla paikalla oli Navire.

Valmistaa suuria teräsrakenteita asiakkaiden toiveiden mukaan. Asiakkaita ovat muun muassa Meyer Turku, ABB, Sandvik, Kongsberg ja Konecranes.

Carina Holm

carina.holm@aumedia.fi

Käännös Timo Järvenpää