Tavoitteena saada Paraisten keskustaan vuosittain 40 uutta asukasta

Pargas stad planerar nya småbåtshamnar och fler båtplatser i sundet i och med den nya generalplanen. De här båtplatserna finns i närheten av reningsverket. Foto: Carina Holm
Parainen. Uusi yleiskaava määrittelee isot linjaukset siitä, mihin erilaisia rakennuksia voidaan sijoittaa keskustassa. Kuva: Carina Holm
Julkaistu:

Yksi keskusta-alueen yleiskaavan lähtökohdista Paraisilla (PK 9.7.2020) on noin neljäkymmentä uutta asukasta keskustaan vuosittain.

Parannettu tieyhteys Paraisten väylä, joka pitää sisällään uudet sillat Hessundin ja Kirjalansalmen yli sekä kulku läpi Kaarinan moottoritielle ja uusi houkutteleva asuinalue Norrbyn rantaan, ovat pari esimerkkiä, jotka toiveiden mukaan houkuttelevat enemmän asukkaita Paraisten keskusta-alueelle.

Jotta uusi asuinalue ei olisi riippuvainen yhdestä tiestä, ajatuksena on, että johdetaan tie sekä Norrbyn rantatielle että Betonikujalle ja Teollisuuskadulle, joka menee Norrbynharjun teollisuusalueen läpi.

Toinen suunnitteilla oleva asuinalue Isoniittyyn yhdistetään etelään Muddaistentielle ja pohjoisessa Kalkkitiehen Kuuselantien ja Lehtiniementien kautta. Isoniityn nykyiselle asuinalueelle ei ole suunnitelmia tehdä läpikulkuliikennettä.

Lisää venepaikkoja

Tällä hetkellä melkein kaikki kaupungin venepaikat ovat käytössä ja uusi yleiskaava mahdollistaa lisää venepaikkoja ja pienvenesatamia muun muassa Kirkkosalmeen.

Uudet pienvenesatamat ovat mahdollisia myös Sollidenin leirintäalueen rannalle ja uudelle Norrbynrannan asuinalueelle.

Pienvenesatamaa Lillholmenin sillan läheisyydessä laajennetaan hieman. Norrbynrannan ja Munkvikenin ranta-alueista tulee ulkoilmareittejä.

Yleiskaava määrittelee pitkäksi ajaksi eteenpäin, mitä yhteiskunnallisia toimintoja löytyy mistäkin.

Esimerkiksi nykyisen Tokmannin läheisyyteen Kalkkitien risteykseen suunnitellaan aluetta kaupallisille palveluille, toisin sanoen isommalle erikoiskaupalle kuten vene- tai rautakaupalle.

Asemakaava määrittelee sen jälkeen tarkemmin, miten alueita kehitetään ja rakennetaan.

Yleissuunnitelma varmistaa myös sen, että nykyiset suurteollisuusyritykset voivat jatkaa toimintaansa.

Erityisesti Sysilahden alueella suurteollisuus voi laajentaa.

Kun kyseessä on pienimuotoisempi teollisuus ja muu yritystoiminta, kaupunki toteaa uudessa yleiskaavasuunnitelmaluonnoksessa, että tyhjiä tontteja on edelleen ja runsaasti rakennusoikeuksia muun muassa Lehtiniemessä, minne lisäksi on hyvät liikenneyhteydet.

25 vuotta vanhassa osayleiskaavassa, joka nyt päivitetään, on varattu tie Munkvikin ja Tennbyn välistä Paraisten ja Kemiönsaaren välille.

Tämä varaus, kuten suunnittelukielessä sanotaan, on edelleen yleiskaavassa, joka puolestaan on maakuntakaavan mukainen.

Luonnoksen mukaan suurin muutos turvallisempaan liikenteeseen on se, että Saaristotien, Norrbyn rantatien ja Kirkkoesplanadin risteys, joka kansan suussa kulkee nimellä Reimarin risteys, siirretään ja tehdään liikenneympyräksi.

Uudessa yleiskaavassa on tie Isoniityn uuden asuinalueen läpi, joka lyhentää ajomatkaa Muddaisista Saaristotielle ja helpottaa liikennettä maalitehtaalle Muddaisissa.

Nykyinen tie tehtaalle on kapea, mutkainen ja mäkinen kylätie.

Toisaalta Kirkkosalmen ylittävä tie Norrbyn ja Bläsnäsin välillä Saaristotien pohjoispuolella, joka on 25 vuotta vanhassa suunnitelmassa, mutta ei ole toteutettu, otetaan pois.

Uudessa yleiskaavassa todetaan, että mahdollisuudet käyttää sunttia ja sen rantoja virkistyskäyttöön, parantuvat, kun tie otetaan pois.

– Toteutumattomalle yhteydelle ei ole tarvetta, kun Norrbyn liikennettä voidaan ohjata uuteen turvallisempaan liittymään Saaristotiellä sekä osittain Teollisuuskadun suuntaan, todetaan luonnoksessa.

Paraisten kaupunki omistaa yli seitsemän neliökilometriä maata alueella, jonka uusi yleissuunnitelma kattaa. Se on vajaat 40 prosenttia ajankohtaisesta alueesta. Muita suuria maanomistajia ovat Nordkalk, seurakunnat ja golfyhtiö.

Kommentteja yleissuunnitelmaehdotuksesta voi jättää kaupungille 14. elokuuta asti.